Hjem/Aktuelt/Fyll tomrommet

Fyll tomrommet

Det siste halvåret har vi vært vitne til dramatiske bistandskutt. Dette har nærmest over natten fratatt mennesker livsnødvendig hjelp, og satt en stopper for en rekke langsiktige utviklingsprosjekter. Humanitære organisasjoner verden over har måttet gjennomføre budsjettkutt, opplever at viktige samarbeidspartnere mister funding og at mulighetene for å motta økonomsisk støtte fra stiftelser og fond avtar.

Tomrom - det som gjenstår når støtten forsvinner
Etter initiativ fra reklame- og mediabyrået Rosser og organisasjonen Fundraising Norge, er det igangsatt en felleskampanje for å skape oppmerksomhet rundt konsekvensene av bistandskuttene - og gi folk mulighet til å donere midler som deles mellom alle organisasjonene i kampanjen. Felleskampanjen har fått navnet 'Tomrom',og består av følgenede organisasjoner: ADRA - Care - Caritas Norge - Dråpen i Havet - Flyktningehjelpen - Frelsesarmeen - Ingeniører Uten Grenser - Kirkens Nødhjelp - Leger Uten Grenser - Misjonsalliansen - Norsk Folkehjelp - Plan Norge - Redd Barna - SOS Barnebyer - Strømmestiftelsen - Utviklingsfondet - Right to Play

Synlighet i sommer 
Kampanjene vil vises i både digitale og trykte aviser. I tillegg kommer det til å bli satt opp utendørsannonsering i Oslo for kampanjen og du vil høre den på radio. I likhet med en lang rekke hjelpeorganisasjoner her til lands, har også store deler av medie-Norge vist sin støtte til kampanjen. Store mediehus som Schibsted, P4, JCDecaux og Aller Media har donert bort gratis annonseplasser.  

Denne våren har vært spesielt krevende for ideell sektor. Derfor er det veldig motiverende at så mange aktører samler seg og viser hvor sterkt vi står sammen. En stor takk til alle som har bidratt og da særlig til Rosser, som tok initiativet til å få dette til, sier generalsekretær i Fundraising Norge, Siri Nodland.  

Vil du ta del i kampanjen?
Vær med å skap oppmerksomhet om kampanjen på sosiale medier i sommer! Del gjerne innhold fra IUG sine sosiale mediekanaler - eller du kan legge ut noe selv. Nedenfor finner du kampanje-budskapet i kvadratisk format, som passer på LinkedIn, Facebook og Instagram. Skriv din egen post-tekst, eller bruk noen av eksempel-tekstene nedenfor.

Kvadratiske bilder til bruk på SoMe.

Når noen trekker støtten, må andre stille opp. 
Jeg har valgt å gjøre nettopp det. 
Besøk fylltomrommet.no og bli med du også. 

Tomrommet vokser når hjelpen forsvinner. 
Flere hundre tusen mennesker står igjen uten livsnødvendig støtte. 
Gå til fylltomrommet.no og vær med å gjøre en forskjell. 

Del:
Powered by Cornerstone