Hjem/Aktuelt/05.09.24 Digital Oppdragsrapport: Solenergi for styrket undervisning og læring - Tumaini Open School, Tanzania

05.09.24 Digital Oppdragsrapport: Solenergi for styrket undervisning og læring - Tumaini Open School, Tanzania

Torsdag 5. september, kl. 15-16 får du mulighet til å høre om koblingen mellom solenergi og styrkede læringsmuligheter for unge jenter i Tabora, Tanzania.

Ingvild Oftedal, som er student innen fornybare energisystemer på Universitetet i Oslo, deler sine erfaringer fra Master Med Mening-arbeid og feltstudie våren 2024 på Tumaini Open School.

Tumaini Open School er en skole for unge kvinner som er utestengt fra offentlig skole grunnet graviditet eller fordi de har barn. Skolens tilbud gir unge mødre mulighet til å fullføre grunnutdanning og kvalifisere til høyere utdanning eller yrkesopplæring – slik at de kan forsørge seg selv og sine barn.  

I nært samarbeid med skolen og godt støttet av IUG-mentor Trond Øines, har Ingvild undersøkt hvordan solcellesystemer kan effektivisere undervisning og læring. Arbeidet har bidratt til stabil strøm for å drive nødvendig utstyr som lys og datamaskiner samt å stabilisere det elektriske systemet til å være bedre rustet for strømbrudd. Takket være et fantastisk samarbeid med Basic Internet Foundation og IUG’s gode bedriftsmedlem Trainor, ble det installert både et solcellesystem og en “InfoSpot” (internet access point) på skolen under feltarbeidet. 

Presentasjonen vil bli holdt på engelsk. Meld deg på nederst i artikkelen.


September 5, 2024 - Digital Project Report: Solar Energy for Enhanced Teaching and Learning - Tumaini Open School, Tanzania

Master’s student Ingvild Oftedal talk about her project, completed in the spring of 2024 in collaboration with Tumaini Open School.

Ingvild is studying renewable energy systems, and her master’s thesis focuses on how solar power systems can improve teaching and learning, thereby creating job opportunities for students and the local community in Tabora, Tanzania. To achieve this, stable and sufficient electricity is needed to operate essential equipment such as lights and computers, as well as to stabilize the electrical system to be better prepared for power outages. In the spring of 2024, Ingvild traveled with her mentor, Trond Øines, to Tabora to conduct her fieldwork.

Thanks to an excellent collaboration with the Basic Internet Foundation and EWB’s valued corporate member Trainor, both a solar power system and an “InfoSpot” (internet access point) were installed at the school during the fieldwork.

Tumaini Open School is a school for young mothers who were previously not allowed to complete their education. In 2021, Tanzania repealed this legislation, and since then, Tumaini has worked to provide secondary and vocational education. This will help young mothers reclaim their educational goals, gain access to higher education and a profession, with the overarching goal of supporting themselves and their children.

The presentation will be held in English.

Recording of the presentation can be found here.

 

Del:
Powered by Cornerstone